24 november 2009

Spökbilen


Jon (min yngsta son) är väldigt spökrädd.
Han ser spöken och diverse monster lite varstans just nu.
Han blir dock bara rädd när det är mörkt.

Det är fruktansvärt jobbigt när han blir rädd och hans skräck skär som knivar i mitt mamma hjärta.

Många föräldrar har säkerligen gått igenom detta och vet vad jag skriver om.

Vare sig man tror på spöken eller inte så måste man ta hans rädsla på allvar.
Så jag kan inte säga att spöken eller monster inte finns.
Då dumförklarar jag min egen son och det vill jag inte.
Jag tror ju dessutom att dessa andeväsen finns bland oss.

Jag har då tagit fram lite olika sätt att tackla problemet. Lärt honom olika metoder att själv komma ur sin rädsla.

1. Vår bil är spöksäker.
Sitter man i bilen så kan de flesta spöken inte komma åt en.
Bilens skydd släpper enbart in snälla spöken.

2. Ett spöke kan vara busigt.
Vill du inte busa så säg det, lugnt och vänligt

3. Vissa spöken kan vara envis, ta då hjälp av mamma eller pappa
Ibland måste man visa vad man menar. Då kan en mamma och en pappa vara till stor hjälp.

4. De flesta spöken vill säga eller visa något.
Fråga vad de vill, Du kanske kan hjälpa dem.


Detta låter kanske helsjukt i era öron men det funkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)