28 november 2009

Lördag

Idag har det varit full rulle från morgon till kväll.
Sitter och pustar ut vid datorn just nu.. barnen sover, hundarna sover oh jag känner att jag nog okså skall sova snart.

Planerna var så att vi skull eha en härlig sovmorgon idag... men tji fick vi..
Fast barnen hade fått gått och lagt sig sent igr så klev de ändå upp vid 6,30 ungefär...Ingen idé att ligga å dra sig i sängen utan jag klev upp..fixade frukost, och fixade iording mig..
Började plocka upp lite eftersom det såg ut som en smärre katastrof.
Efter frukosten klädde vi på oss och gick ut.
Städning av gården stod på schemat.
Bort med alla leksaker från gräsmattan och ner med dem i leksakslådan.
Detta har blivit gjort tidigare men av nån anledning verkar de hoppa ut därifrån och återfinns lite varstans i trädgården.
Undrar om de får vara kvar i lådan nu.. så att de slipper ligga ute och frysa när snön kommer.

När detta blivit gjort så tog vi (jag, Nicklas och barnen) med oss hundarna till skogen där vi körde sakletning.

Vi började med Zilva som var taggad till tusen.
Men när Nicklas tvingade henne att fokusera lite mer på uppgiften så gick det kanon. Duktig liten vovve :) Inte lätt att hålla reda på alla hjärneller, kropp och ben och allt omkring när man är en liten unghund.

Sedan var det Mynjas tur.
Mynja var helt och hållet fokuserad på sin uppgift vilket var mycket glädjande.. hon hade ändå suttit och kollat på när Zilva letade.
Detta brukar oftast innebära att hon måste ta sig ett race runt i sakletningsrutan innan och sätter igång nosen.
Men eftersom det här med vänta på sin tur är en bra träning så gjorde vi så.
Mynja jobbade kanon bra. Full fokus, bra fart, bra inkommande oh hon lyssnade otroligt bra på mina diregeringar.
Duktiga hund...fast du inte längre får träna så mycket så håller du sådan hög klass.

Vi fortsatte sedan efter vägen och gick ner till älven ..där följde vi traktorvägen en bra bit och kom sedan hem med trötta och nöjda hundar och barn.

Lunch bestående av mannagrynsgröt intogs.

Jag for sedan runt i ljusdal oh letade efter ett ljusnät men det enda jag hittade kostade nästan 600 kr..så jag skippade det.. Istället inhandlades en ljusslinga med 100 små ljus som jag snurrade runt vår lilla julbuske :)
Det visade sig dock att sladden inte nådde riktigt ända fram som det var tänkt.
Otroligt dumt...eftersom våra skarvsladdar för utomhusbruk inte riktigt fungerar av olika anledningar.

Jag har dock turena att ha en mycket händig pappa som kan det här med att lagga saker..även elsaker.

Eftersom mamma och pappa ändå skulle hit oh äta så bad jag pappa ta med sig sina verktyg.

När de kom runt 15:30 visade sig att han glömd verktygslådan..
Vi har dock lite verktyg själv så det skulle nog ordna sig ändå.

Tyvärr visade det sig att det inte gik att skruva upp oh laga sladden utan ett speialverktyg... skit.
Jaja vi får helt enkelt åka in på nån affär imorgon och köpa oss en sådan del man behöver..

Vi har inte bara arbetat idag utan vi har också ätit god mat.
Mamma, pappa, jag och barnen käkade nachos och till efterrätt var det rabarberpaj och vaniljvisp.. så underbart gott och jag är totalmätt.

Innan läggdax så vart det lite kurragömma lek :)

Imorgon är det första advent och julskyltning.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)