16 mars 2010

Stolt


Jag tycker att det är viktigt att berömma och peppa barnen att göra saker själv..
Att våga själv.

Andreas är blyg, försiktigt (förutom när det kommer till lek), det är noga med rutiner, Han är rädd att vara själva och vill gärna gärna ha med sig mamma och pappa när han ska någonstans.

Jag blev därför oerhört stolt över honom idag när han tog sig i kragen och vågade göra en sak själv.

Vi svängde in på Statoil och tankade och Andreas vart akut kissnödig..

Jag tankade som sagt och Jon var i bilen.. hade ingen större lust att ta med mig Jon in till statoil och följa med Andreas till toaletten.

Så jag sa helt enkelt att han fick gå på toaletten själv... han vet var den är...och sa även att om han inte vågade så skulle han ropa på mig.

Vi stod och tankade längst bort räknat från entredörren.

Han gick till trappan med osäkra steg.. tvekade och kollade lite mot oss.. tog kraft till sig.. skakade lite på armarna och stegade in med målmedvetna steg in på Statoil och in på toaletten.
Gjorde det man ska och stegade sedan tillbaka ut... och sken som en sol.
Min duktiga kille hade lyckats övervinna sin rädsla denna gång...

Jag är så stolt.

1 kommentar:

  1. Duktiga kille!!

    Ja Zvinto flyttade till momme å moffa för .. hmm.. kanske ett år sen? Nått sånt. Han har bott där ett tag nu ... Han trivs prima att vara ute å springa å ha två kattkompisar =) Vi måste helt klart ses mer.. men ja, när? Man har ju aldrig tid =(

    SvaraRadera

hej hej kommentera mera :)