16 september 2009

Sjöjungfrun

Sjöjungfrun av Camilla Läckberg

En man har försvunnit spårlöst i Fjällbacka. Trots att Patrik Hedström och hans kollegor på Tanumshede polisstation har gjort allt för att finna honom, vet ingen om han är död eller levande. Efter fyra månader hittas han. Mördad, fastfrusen i isen.


Fallet kompliceras när det avslöjas att en av hans bekanta, författaren Christian Thydell, under mer än ett års tid fått ta emot anonyma hotbrev. Christian står inför sitt stora genombrott och på releasefesten för sin roman Sjöjungfrun får han ytterligare ett meddelande. Han bryter samman och visar breven för Erica Falck, som har hjälpt honom med manuset.

Christian försöker sedan bagatellisera alltihop och vägrar att gå till polisen, men Erika smugglar med sig ett av breven och visar det för Patrik. Hon har anat att det är något som plågar Christian, och hon är oroad över vad som kan hända.

Patrik inser faran. Någon hatar Christian djupt. Och denna någon verkar vara en förvirrad och skadad person som inte skulle tveka att sätta sina hot i verket. Polisen inser snart att det finns ett samband mellan breven och mordet, och spåren för dem tillbaka i tiden …


Mina ord:

Detta är en bok som jag skulle ha läst utan någon form av vila i mellan. Från 1:a till sista sidan på en gång.
Dock har jag ju jag ett liv som kanske inte möjliggör den typen av aktiviteter.
En underbar bok... sjukt spännande från 1:a raden till sista.
Gillar man deckare så rekommenderar jag verkligen denna bok.
Camilla skriver på ett sätt som gör att man hela tiden försöker gissa sig till vem som är mördaren men att det ändå visar sig att man gissat fel när man läser sista sidan.
Stort plus... 5 poäng av 5 möjliga helt enkelt.

Nästa bok av Camilla Läckberg blir fyrvaktaren... tro ni att jag måste köpa den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)