10 september 2009

Massor av bär

Igår när jag kom hem så stod det några hinkar med bär på bänken...
Blåbär och lingon..
Härligt...
Det enda som inte känns så roligt är att rensa eländet men vill man ha bär så får man rensa helt enkelt.
Nu finns det 3-4 liter rensade blåbär hemma.
Lingonen får vänta ett tag till.
En del ska jag göra lingondricka av (mums) och en del sylt.

Känner mig otroligt huslig..

Jag har också en massa äpplen jag måste ta reda på...
Här skall det torkas...
Torkade äpplen är nog det godaste godis som finns..

Jag vet inte riktigt hur andra brukar göra när de torkar äpplen men jag brukar kärna ut äpplena och skära dem i tunna skivor (inte för tunna)
Sedan trär jag upp dem på ett snöre och hänger upp dem och där får de hänga tills de torkat.
Man får hålla koll på att inte några äppelskivor sitter ihop.. det torkar då inte utan de ruttnar.. och det är ju inte så trevligt.. och framförallt så kommer det en massa flugor.. och sådana vill jag inte ha dit.

Äppelskivorna blir efter att de torkat lite sega och ganska syrliga men har ändå en viss sötma

Lägg ner de torkade äppelskivorna i en glasburk med lock.
Då blir de både fina att se på och goda att äta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)