16 juni 2010

Ord

En metod jag tycker fungerar när det gäller att höja självförtroendet/självkänslan är att upprepa via ord eller meningar flera flera gånger... till sist tror jag på det..
Detta har jag skrivit om förut och jag vet att det fungerar...

Ord kan också göra det motsatta.. det vet jag också efter att i många år blivit mobbad med just ord.

Ett gammalt ordspråk/ begrepp lyder: pennan är mäktigare /starkare än svärdet.... så sant så sant, med ord kommer man långt.

Pratar mycket om detta med att tro på sig själv (självförtroende/självkänsla)  och vikten att vara en bra kompis/förebild med mina barn.
Försöker få in det lite då och då i våra dagliga små samtal.

De har nog inte riktigt fattat vad jag pratar om men lite har det gått in.

Jon vill (som vanligt) göra precis tvärtemot vad jag vill och när jag inte går med på det så utbrister han i ett harang av ord....där orden dumma, jävla, super dumma mamma ingår tillsammans med en massa mummel.. men sen så skiner han upp och påpekar att jag är snäll.... och tittat på mig med en frågande blick..."gjorde jag rätt nu".

Det inte alltid lätt att få till alla ord eller fatta vilka ord man bör använda när man är 5 år och har humör som svämmar över åt alla håll och kanter.
Men att han verkligen försöker, gör mig glad och jag är övertygad att det fungerar och att det är något jag tänker fortsätta med. dvs prata om ordens vikt.

Djupt så att det förslår.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)