22 januari 2009

Vett och etikett



Varför är så många så otroligt ovänliga när de skriver kommentarer på någons blogg på nätet.
Varför haka upp sig på en och annan felstavning eller särskrivning eller hur någon lever sitt liv.
Bara för att man kan vara anonym på nätet betyder det inte att man skall lämna all vett och etikett i nån låda på vinden.

Varför gör man något sådant... känns det bra... mår man dåligt själv och vill att alla andra också skall må dåligt.
Och kom inte med de gamla vanliga kommentarerna att om man är offentlig så får man tåla lite.. som man bäddar får man ligga.. och allt vad nu vissa människor brukar skriva om man påtalar det här med vett och etikett på nätet.

Jag har inte råkat ut för detta (nätmobbing) men eftersom jag följer ett antal bloggar och läser kommentarerna de får så känner jag mig manad att skriva ett litet inlägg om detta.

Vad är det som gör att människor känner en sån lust att skada (genom ord) en annan människa.

Vad har all vett och etikett tagit vägen.. får folk inte reda på hur man skall uppföra sig nuförtiden.

I allafall jag säger åt mina barn om de gör något de inte får.. jag förklarar varför det är så viktigt att uppföra sig korrekt.
Man får inte säga saker som kan såra andra.

Gör jag det för att jag själv blivit mobbad (verbalt)  hela min skoltid...för att jag vet hur mycket det sårar.. hur ont det gör att få höra hur ful man är, hur äcklig man är, hur dum man är, hur lite man är värd i deras ögon. Kanske det är så...
Att man måste uppleva det sårande innan man kan påpeka det ... innan man kan förstå..
Jag vet inte..

Vad tror du ??








Skärp er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)