20 januari 2009

Debatt


Orkade inte skriva något igår... kom hem ganska sent.
Var på jaktkursen.. och hamnade på rovdjursdebatt i aulan (gymnasieskolan)
Vissa delar av debatten var riktigt bra men tyvärr när det är politiker med så blir det nån form av valpropaganda dravel av det hela.
Det gör mig så jäkla förbannad.
Jag kom dit för att lyssna på vad man kan göra för att både människan och alla rovdjuren kan leva harmoniskt.
Jag anser nämligen att även om varg och björn och lodjur tar tamboskap (även hund) så kan man inte utrota dem. Man kan inte utrota en hel art bara för att deras beteende inte stämmer överens med vad människan vill eller inte.
Jag är för att sprida ut rovdjuren lite mer i Sverige plus även en större avskjutning.
Som det är nu så är det nämligen så att det är (framförallt i Gävleborg) en stor population av rovdjur.
Gävleborg/dalarna är särskilt drabbade.
I norrland (renskötarområden) finns inte en enda varg förutom de vargar som vandrat ner till oss tex Putin (dvs ryssvargen som har revir här)
I renskötarområdena får det inte finnas varg, så så fort de ser en varg så blir den dödad (sk skyddsjakt som det så fint heter och detta helt enligt lag)
I söder skjuter de också vargen så fort den syns.. även detta genom skyddsjakt.
Men här i mellan Sverige får inte knappt röra vargen..
Dett aär fel att ett litet område skall ta nästintill hela populationen av tex varg.
Det är samma sak med björn nästintill.
Jag tycker att vi skall försöka sprida ut dem lite mer över hela Sverige.
Ha en större avskjutning på framförallt varg och björn i Gävleborg/Dalarna.
Dela upp björnjaktsområdet (dvs dela gävleborg och dalarna)
Ha större koll på att inte såten lägg ut för björn (det är förbjudet men görs ändå)
Detta medför att innan jakten har kommit igång rikigt på vissa ställen så är den avslutad dvs gränsen för antal björnar som är lagligt att skjuta är uppnådd oftast på nästintill samma ställe dvs ett litet område.

För att förtydliga min ståndpunkt. Jag vill alltså inte att vi utrotar alla rovdjur.. det är ett bra inslag i vår fauna och skall finnas kvar men som det är just nu så finns det för lite mat för dem så de går över till tamboskap dvs kommer närmre och närmre människan.

Om jag nu fortsätter att berätta om debatten så tycker inte jag att det vart så mycket debatt. utan de närvarande experterna plus politikerna fick svara på en del frågor.. vissa bra och vissa lite mindre bra.
Det hela slutade som jag tidigare skrev som valpropaganda.. framförallt från de blå...
Och detta skriver jag givetvis inte för att jag inte tycker om de blå utan för att det är sant.

Nä nu ska jag göra mig iordning och åka på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)