06 december 2008

Julbak

Idag har jag bakat lussebullar ..
Det luktar gott i hela huset.

Nicklas har klätt granen heheh.. redan .. ja jag vet... men å så fint det vart... det är så juligt hemma här så det förslår.
Jag passade även på att göra chokladcrisp.. ungefär som på Leilas jul.. det där tv programmet ni vet..
Men jag modifierade receptet lite... var super gott.

Har nyss käkat.. pasta gratäng.. blandade ihop lite rester jag hade i kylskåpet.. hävde i lite grönsaker och en klick creme fraich och sen blandade jag allt med makaroner, strödde ost på och sen in i ugnen. Var hur gott som helst.

Ikväll när ungarna sover och Nicklas kommer hem från jobbet skall vi göra knäck....så vi har kommit halvvägs med allt juligt som vi skall hinna med inför julen idag.. super bra ju..
Det som står på tur är julbullar, kakor av nått slag, "glöhöpper" och grov thekaka (ungefär)
Vörten köper jag.. orkar inte göra det själv... äter inte så mycket av det ändå.. så det lönar sig inte att fixa det själv.

Sen måste jag planera inför julafton... vi ska ju vara hos oss...och då brukar vi fixa så att alla tar med sig nått att ätbart och ställer på bordet dvs knytkalas... men bara så att inte alla tar med samma sak så planerar jag vad alla skall ta med sig.
Sprider ut så att inte en enda person får göra alla stora saker såsåm köttbullar, gröt, jansson å skinka :) det delar vi lite på..
Hm undrans om man skall fixa lite revbensspjäll i år... gott.. hm tål att tänkas på.

Ska beställa lite kläder på Ellos... några tunikor och några jeans.

Den 19 december så ska Nicklas och jag på begravning.. Det är Nicklas mormor som har somnat.
Han tar det bra.. hon var gammal och sjuk.. så det var väntat men det är jobbigt ändå.
Känns bra att hon hann med att vara med på vårt bröllop och att vi bestämde oss att hon även skulle vara med på middagen hemma hos oss... visst det vart lite mer jobb med allt vad det innebär med en gammal människa som sitter i rullstol som skall in i ett hus som inte är handikapp anpassat.
Men jag tror att det vart uppskattat.
När det gäller begravningen så var det en sån vacker döds annons... när jag läste den så kunde jag inte låta bli att gråta en skvätt.. Så vacker.

Lilla mor, nu ditt lidande är slut.
Nu du lyckligt kämpat ut
och du kommit har till Far
som du så länge efterlängtat har.

Det är just de två sista raderna som gör att jag börjar gråta... jag vet att det är sant...

och nej det är inte därför jag var deppig i förra inlägget...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)