18 oktober 2008

Älgjaktsänka


I helgen och de flesta helger i oktober/November är jag älgjaktsänka.
Nicklas är å jagar älg..
Skulle hemskt gärna ha följt med men det finns ingen barnvakt..
Men nån dag hänger jag nog med.
Det är otroligt spännande att vara med på en älgjakt.
Man sitter där på sitt pass och lyssnar efter minsta ljud och spanar efter minsta rörelse..
Sedan hör man hundförarna säga att en älg är på väg till pass 1 tex.. och där sitter kanske vi.. då blir det oerhört spännande..
Man gör sig beredd.. för nu kanske det kommer en älg springande.
Och helt plötsligt står den där..
De kommer oftast väldigt tyst..fast de är så stora djur. De liksom svävar fram.
Man väntar på skottläge och sen pang.
Oftast så springer älgen en liten bit rent automatiskt.. och sen så faller den.
Då får man som pass skytt vänta på hundföraren...innan man går från sitt pass.
Då är det så spännande så att man nästan kryper ut skinnet.
När man äntligen får följa med hundföraren och dennes hund och hittar älgen bara någon bit in i riset så är lyckan total..
Nu är det ju många som tycker att man är en mördare bara för att man jagar..
det tycker int jag... jag äter kött.. jag tycker att kött är gott.. kött kommer från djur.. och innan man kan äta köttet så måste man skjuta djuret.. så enkelt är det.
Har nu anmält mig till jägarexamen utbildning.. skall bli spännande..
Än så länge har jag bara fått vara med på pass...
Men snart kanske det blir ändring på det... förutsett att jag klarar kursen...
Hoppas att nu Nicklas får skjuta en älg idag ....har sagt åt honom att ta med hjärta, lever och tunga hem... det får man göra om man skjuter älgen själv.. köttet delas sedan ut efter en turordningslista... vet inte riktigt vilken tur i kön Nicklas står på just nu...men det är nog lugnt.. vi får nog kött i år också..:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)