09 februari 2010

Måltider


Efter min operation skall jag äta efter denna ordning.


Klockan: 07:30:    Frukost
Klockan: 10:00     Mellanmål
Klockan: 12:00     Lunch
Klockan: 14:00     Mellanmål
Klockan: 16:00     Mellanmål
Klockan: 18:00     Middag
Klockan: 20:00     Mellanmål

Tiderna är givetvis ungefärliga men om jag skall hinna med att äta alla dessa mål måste jag börja i tid eftersom jag inte skall äta sista målet alltför sent.

Minst 2 av dessa måltider skall vara varma.
Under de första veckorna skall alla måltider vara flytande och släta och jag skall dessutom få i mig ytterligare 5 dl kalorifri dryck dvs vatten.
Det skall vara ca 2 - 2,5 dl mat per portion.

Efter 4 veckor av slät (flytande) kost skall jag övergå till purékost.
Purén skall vara helt slät de första 10 dagarna (vecka 5-6) sedan kan jag börja äta tex mosade fiskbullar och potatismos.
Den totala vätskeintaget bör vara 2 liter / dygn inklusive minst 5 dl mjölkprodukter.

Ca 6 veckor efter operationen kan jag övergå till normal kost.
Viktigt är att jag äter på regelbundna tider, frukost, lunch, middag och 4 mellanmål.
Jag skall äta långsamt och tugga maten väl.
I början är det bra om jag äter finfördelad och mjuk mat t.ex färsrätter, fisk eller kyckling skuret i små bitar.
Jag bör inte dricka i samband med måltiden utan bör dricka ca 20-30 minuter före eller efter måltiden.

Normalkosten kan se ut på följande vid.


Frukost:
2 dl filmjölk, yoghurt eller mjölk
½ - 1 skiva bröd, lättmargarin och 2 skivor magert pålägg

Mellanmål:
2 dl nyponsoppa eller kräm

Lunch:
50 g (1 dl) fisk, fågel, kött eller 1 ägg.
1 liten potatis/1 dl kokt ris eller pasta
½ dl grönsaker, kokta eller råa
liten mängd sås

Mellanmål:
1 smörgås med 2 skivor pålägg och lättmargarin

Mellanmål:
1 frukt eller keso

Middag:
Samma upplägg som lunchen

Mellanmål:
1-2 skorpor med lättmargarin och pålägg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)