06 maj 2010

Zilva


Tränar ju Zilva lite smått nu.
Mynja har väl i princip gått i pension pga sin rygg.

I tisdags var det dax för allmänlydnadskurs på klubben.
Det hade kommit ett lager snö så planen var helt vit.

Zilva var otroligt okoncentrerad och fungerade inte alls.
Visst, hon gjorde inte några större fel dvs kutade iväg och busade med de andra hundarna eller något sådant men hon tappade kontakten gång på gång... lyssnade inte ordentligt på vad jag sa.. släpade i fotgåendet, pep och nosade
Fick säga åt henne flera gånger att koncentrera sig.

Dock var alla hundarna på kursen otroligt okoncentrerad.. kanske det berodde på snön...
ingen aning.. men troligtvis var det nog så.

Igår var det dax för träning igen..
Denna gång åkte jag, barnen och hundarna ut i skogen.
Pappa hade lagt en viltspår åt lilla Zilva..

Årspremiär på viltspår..
Har inte tränat viltspår sedan i höstas nångång, så det skulle bli riktigt spännande att se vad hon skulle göra

La ut linan och selen längst vägen.
Hämtade Zilva och på väg till linan så började hon vädra i luften... hon visste helt klart vad som var på gång..

När jag skulle sela på henne så ville hon inte stå still så jag fick säga åt henne att lugna sig lite.

Hon spårade metodiskt och lugnt och i stort sett gick hon hela tiden i spårkärnan.
När hon kom fram till vinkeln så gick hon över spåret ca 30 cm eller något sådant och gjorde en sväng för att sedan fortsätta på spåret åt rätt håll.
Spårslutet (älgklöv) markerade hon precis som man ska.. dock vill JAG gärna att hon tar upp den..så det får vi träna på.

Otroligt lyckad träning må jag säga.
Nu får vi öka svårighetsgraden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)