19 maj 2010

Självkänsla


Pratade om att förmå sitt jag att tänka annorlunda om sig själv med mina kollegor.
Folk är överlag väldigt duktig på att hitta dåliga saker om sig själv.
Att de är för tjocka, att de är fula, att de inte kan ditten och datten osv.

Varför i hela fridens namn skall man gör det.
Mycket bättre att tänka tvärtom.

Självklart är det alltid en avvägning hur mycket man skall intala sig själv att man är bäst, eller snygg eller vad det nu månde vara.
Det får inte bli för mycket av det goda.

Något som har fungerat för mig flera gånger är en metod som går ut på att varje morgon och helst varje kväll, ställa sig framför spegeln och med inlevelse säga: gud vad jag är duktig, snygg, osv.

När jag väl har sagt det tillräckligt många gånger så tycker jag verkligen det.. i själ och hjärta.

Har ni någon metod att ta till när ert självförtroende/självkänsla är nere på noll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)