21 april 2010

Trädgård


Sitter och funderar lite över vår trädgård.
Vi har ju en stor trädgård men hur mycket gräsyta som helst.

Visserligen kan det vara bra att ha så pass mycket gräsyta som vi har..
Barnen kan tex springa omkring som galningar utan att trampa i rabatter och braka in i buskar..
De kan också spela fotboll och andra bollspel utan några problem.

Jag tycker personligen att det är ganska tråkigt med en för stor gräsyta och skulle vilja fixa till trädgården lite.
En början är att plantera lite rödvinbär och andra "ätbär" .
Det fyller många olika funktioner...
De är fina, de tar bort lite av gräsytan och de är goda.

Har fått lov att ta några buskar (röda vinbär och krusbär) från en släkting till N...
Har sagt det flera år nu... så kanske det är dax att göra det i år..

Sen hade jag gärna velat haft någon form av fruktträd också...
Äpple eller plommon...
Skulle faktiskt vara lite roligt att ett plommonträd..

Lite andra planer jag har är att fixa odlinglådor
Kanske 1x1 meter med ca 50-60 cm höga kanter.
Där vill jag odla bl.a  olika sorters sallad, morötter och rädisor

För några år sedan hade jag ett trädgårdsland men det var svårt att få någon ordning och reda på allt i ett sådant.
Blir lättare med lite mindre lådor..
Typ en låda för varje typ av gröda.

En till sak jag skulle vilja ha är ett växthus.
Där skulle jag odla tomater och gurka.

Men just nu är det bara planer eller drömmar..
Undrar om det verkligen kommer att förverkligas någongång.

Hoppas verkligen det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)