22 oktober 2009

NEGERBOLL

Å vad jag blir less på människor som hakar upp sig på vissa ord.
Som tex order Negerboll...
För mig kommer den lilla bollen gjord av margarin, kakao, havregryn, kaffe, socker och kokos alltid heta negerboll..
Tycker att chokladboll låter jäkligt krystat.
För mig är det inte ett sätt att trampa på någons hudfärg eller ursprung.
För mig är det helt enkelt så att bakverket heter så. punkt slut.






Just neger är ju otroligt dumt ord att säga rent politiskt.
Man får helt enkelt inte säga det.
Jag kan förstå att order låter otroligt negativ om man sätter in det i vissa sammanhang.
Men att ge sig på ett litet bakverk är väl ändå att ta i.
Ja menar, alla ord får en annan innebörd om det sätt i en visst sammanhang
tillsammans med vissa ord.
Låt oss ta choklapralin, första tanken för mig är då givetvis en godis.
Men ordet chokladpralin kan också ses som ett nedvärderande ord mot en mörkhad kvinna.. likväl som samma ord kan vara en kärleksförklaring till en mörkhyad kvinna.

Ordet lilla gumman kan betyda flera olika saker beroende hur man säger det och i vilket sammanhang.

Order tjockis är också ett sådant ord som kan betyda så olika beroende på situation och uttal.

Så vart vill jag nu komma med detta.
Ingen aning egentligen.
Bara svammel och åsiktsvädring.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)