01 oktober 2009

middagplanering


Måste bli bättre och planera våra middagar.
Väldigt vanligt att vi äter mos och korv, mos och köttbullar m.m.. så tråkigt och inte alls så nyttigt.
Vill ge min familj bra mat med allt de behöver.
Inte behöva känna mig stressad varje dag.
Skall sätta mig ner och planera våra middagar.
Skall börja laga morgondagens mat dagen före eller åtminstone förbereda så mycket det går
och sen kanske bara koka potatis, ris eller pasta när det väl är dax att laga middag.
Detta medför att barnen inte är så hungriga när de väl får mat.
Skall även förbereda sallader att ha i kylskåpet. tex pizza sallad. (dvs kål, morötter, paprika och vinägrettdressing) eller morotstavar m.m.
Detta kan de äta före maten.. dvs under tiden som jag lagar maten. Som en förrätt.

Problemet är att man lätt hamnar i en cirkel.. lagar samma mat om och om igen.
Makaroner och köttfärssås, pasta och tomatsås, lax och potatis osv.
Vill få matinspiration.
Vill få motivation att hitta nya, nyttiga och lättlagade maträtter.
Jag vet att jag kan laga mat...
Älskar att laga grytor tex.. men grytor tar lång tid.. inget man slänger ihop i en handvändning.

Vad brukar ni äta på vardagar ?
Ge mig idéer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

hej hej kommentera mera :)