05 juli 2010

Utbildning


Är lite små less på min nuvarande sysselsättning och skulle behöva lite att bita i så att säga.
Har gått och tänkt på olika utbildningar men kastat mina funderingar i papperskorgen eftersom det visat sig vara nästintill omöjligt för mig att möjligtvis klara utbildningen innan pensionering eller nått.
Måste nämligen läsa upp mina betyg ganska rejält om jag skall ha någon möjlighet att komma in på nått av de utbildningar jag är intresserad av.

Igår kom jag på en sysselsättning som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ha.

VÄKTARE...och kanske som ett led i det,  HUNDFÖRARE (vilket man kan utbilda sig i efter avklarad väktarutbildning)

Kanske låter som en helknasig idé i era öron.. men lite småtänd på idén är jag faktiskt..

Beskrivning

En väktares jobb kan vara mycket varierande, det kan vara allt ifrån att sitta i en bevakningscentral till att rycka på larm. En väktare åker för det mesta runt till de olika objekten och kontrollerar så att fönster dörrar m.m är stängda.


Väktaren ser även till så att brandredskap och nödutgångar inte är blockerade och att de är funktionsdugliga vid en eventuell brand.


Väktaren kan även få laga fönsterutor, dörrar m.m som kan ha försörts vid ett inbrottsförsök.

Väktarutbildning är uppdelade i två steg, första utbildningen omfattar 88 timmar fördelat på 9 dagar. Innan antagning till utbildning 2 kan göras måste väktaren ha genomgått 160 timmars praktik. Utbildning 2 är på 40 timmar fördelat på 5 dagar.

 Innehåll i väktarutbildning steg 1 (88 timmar, 9 dagar)

Regler som styr bevakningsföretagens bevakningsverksamhet, 8 timmar.

Bevakningsjuridik, 16 timmar.
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om en förenklad handläggningsrutin avseende snatteribrott (RPSFS 2005:10, FAP 400-3), 2 timmar.
Bevakningstjänst, 8 timmar.
Tekniska hjälpmedel vid bevakningen, 8 timmar.
Brand, 12 timmar.
Yrkesetik och moral, 8 timmar.
Olaga diskriminering och mänskliga beteenden, 4 timmar.
Konflikthantering och självskydd, 8 timmar.
Handfängsel, 4 timmar.
Akutsjukvård, 6 timmar.
Skriftligt och praktiskt prov, 4 timmar.

Innehåll i väktarutbildning steg 2 (40 timmar, 5 dagar)

Bevakningsjuridik, 8 timmar.
Bevakningstjänst, 8 timmar.
Konflikthantering och självskydd, 8 timmar.
Arbetsmiljö, 8 timmar.
Samhällets rättsvårdande myndigheter, 2 timmar.
Droger, 2 timmar.
Skriftligt och praktiskt prov, 4 timmar.
Praktiken som du skall ha får du hos ditt bevakningsbolag som du är anställd vid.
Är du inte anställd vid något bolag när du går din utbildning får du praktiken när du börjar som väktare på något bevakningsbolag.



Krav för att bli väktare
Ostraffad
18 år fyllda
Goda kunskaper i det svenska språket



Håller som bäst på med att leta väktarutbildningar....

här hittade jag en.

Väktarskolan:
http://www.vaktarskolan.se/?page=3

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag jobbade för många år sedan på det lokala väktarbolaget. Hade ingen utbildning då jag började. Fick gå del ett av utbildningen via jobbet.
    Sedan så tröttnade jag på det hela, började på läsa istället.
    Du kan ju alltid ta kontakt med lokala bolaget, du får säkert åka med någon tur om du är intresserad av det.
    Lycka till!

    SvaraRadera

hej hej kommentera mera :)